tisdag 1 mars 2016

Vad är panikattacker?

Panikattacker har blivit alltmer vanligt bland unga människor, likaså olika former av ångest. Sällan har någon man känner en aning om hur det känns eller varför man får panikattacker, många tror också att man fejkar dem eller att panikattacker inte är en riktig diagnos. Många blandar också på panikattack och ångestattack, som inte är samma sak. Idag tänkte jag berätta lite om mina erfarenheter med panikattacker i ett försök att bringa uppmärksamhet på ämnet och, i bästa fall, låta er drabbade veta att ni inte är ensamma. Dessutom vill jag ge anhöriga en chans att förstå hur det känns och kunna hjälpa till, samt att uppmana föräldrar och skolpersonal att ta ungdomars panikattacker på allvar och söka hjälp.

Vad är en panikattack? En panikattack är hur kroppen signalerar rädsla eller fara; "Fight or flight response" på engelska. Det mesta av kroppens funktioner är helt automatiska processer i kroppen som sköter sig helt utan att påverkas av vårt medvetande och vår tankeförmåga, eftersom de regleras av det autonoma och icke-viljestyrda nervsystemet, samt olika hormoner. Medan de olika symptomen vid en panikattack kan kännas som att man är nära döden, så är det i slutändan kroppens sätt att skydda sig själv mot fara. Adrenalin släpps ut i kroppen som resulterar i "fight or flight" känslan, och kroppen gör sig redo för ansträngande fysisk aktivitet. Detta leder till hjärtklappningar (takykardi), hyperventilation som kan kännas som att man kvävs, och svettningar som är kroppens sätt att bli av med värme. Eftersom kroppen förbereder sig för ansträngande fysisk aktivitet som inte kommer fullföljas, leder hyperventilationen till mindre koldioxid i lungorna och sedan i blodet. Det är också möjligt att man under en panikattack tar djupare andetag eftersom det känns som att man kvävs, och det bidrar också till sänkningen i koldioxidhalten i blodet. Detta leder i sin tur till förändringar i blodets pH, som visar sig som stickningar, domningar och yrsel. En panikattack kan även göra så att blodsockret försvinner från hjärnan och tar sig till de större musklerna. Dessutom kan utsöndringen av adrenalin under en panikattack åstadkomma vasikonstriktion (blodkärl drar ihop sig och släpper igenom inget eller lite blod) som gör att man känner sig vinglig och yr.

Vad orsakar en panikattack? Det behövs väldigt lite eller inget alls för att jag själv ska få en panikattack. Det är olika för alla nivåer (som får sina förklaringar här under).


Hur känns en panikattack? Det är en vanlig fråga som det kan finnas flera svar på. Panikattacker har, för mig, många olika stadier eller nivåer. Det finns flera människor som haft hjärtattacker, hjärntumörer eller MS som säger att en panikattack inte skiljer sig mycket från dessa sjukdomar. Här under är en lista på de vanligaste symptomen under en fullskalig panikattack.
  • Känslan av att vara andfådd eller hyperventilation
  • Ökad eller ojämn hjärtrytm
  • Smärtor, obehag eller tryck över bröstet
  • Skakningar eller darrningar
  • Känslan av att kvävas/inte få luft
  • Overklighetskänsla, känslan av att inte hänga med, att man känner sig "frånvarande" eller "borta"
  • Svettningar
  • Illamående eller magont
  • Yrsel, svimningskänsla
  • Domningskänsla eller stickningar
  • Frossa eller värmevallningar
  • Det känns som att man ska dö, tappa kontrollen, eller bli galen


Jag har själv haft mellan 3-5 fullskaliga panikattacker, dock har jag som sagt några nivåer som jag tänkte berätta om. Låt oss kalla dem A, B och C för enkelhetens skull.

Den lägsta nivån, A, har jag ungefär varannan eller var tredje dag. De brukar visa sig som skakningar, overklighetskänsla, och ojämn hjärtrytm. Eftersom A händer ganska ofta har jag blivit så van att jag inte riktigt bryr mig. Visst är den obehaglig, men jag försöker bara intala mig att den inte kommer utvecklas till en B eller C. Mina A-attacker håller i sig (i stora drag) mellan 2-10min, och jag tar aldrig min medicin under en A-attack.

B är den mellansvåra, och den händer inte lika ofta, jag skulle gissa på max en per månad under en bra period. B börjar alltid som A, men eskalerar sedan till yrsel, kallsvettningar, känslan av att inte kunna andas och känslan av att jag håller på att dö. Har jag tur slutar panikattacken här, håller på en stund och avtar sedan. Jag tar ändå medicinen under en B, eftersom jag naturligtvis vill undvika att det blir värre.

C är den fullskaliga panikattacken som jag (lyckligtvis) inte haft så många gånger. C brukar ha nästan alla symptom i listan här ovan, i olika variationer. C-attacken kan hålla på i upp till 45min (oftast mellan 20-30min dock) även om jag tar min medicin direkt. Efter en B eller C-attack är jag helt mörbultad och utmattad, eftersom min kropp varit i helspänning så länge.



Det finns hur mycket info som helst på internet om hur man ska överkomma/övervinna panikattackerna, men enligt mig är det mesta av det ren och skär bullshit. Inga holistiska hippie-örter, téer eller meditation kommer att hjälpa. Det är bara att bita i det sura äpplet och genomleva det tills det är över. Lägg dig ner om det känns bäst. Gråt om du behöver. Ta en lugnande eller anti-depressiv medicin om du känner att det behövs. Googla "kittens wearing hats" eller "turtle on a skateboard gif". Hitta helt enkelt det som känns bäst för dig, men kämpa aldrig emot under en panikattack; det blir bara värre, tro mig. Ingen har någonsin dött av en panikattack, och du kommer inte vara den första. Du är inte galen, konstig eller onormal och hur mycket det än känns som att du just nu har en hjärtattack och kommer att dö så är det inte sant.

Jag önskar att ni som känner igen er men inte får vård kontaktar en läkare eller psykolog. Alla har någon gång drabbats av depression eller ångest, oavsett kön och ålder, ni är verkligen inte ensamma. Jag lägger in kontaktuppgifter här under. Ni får också kontakta mig på Facebook/e-mail om ni bara vill prata eller fråga om hjälp med annat. Det är ofta lättare att prata med någon i egen ålder!


Malmska Mentalvårdsbyrå: (06) 786 2355
Nykarleby psykiatri: (06) 786 1111

1 kommentar:

  1. Terapi hjälper. Psykodynamisk och hypnos. O visst mediciner.

    SvaraRadera

Lämna en kommentar!