fredag 1 februari 2013

Varför bloggar man?

Någon vill tjäna pengar på det, någon vill skylta med sitt fabulösa liv, någon vill visa vad de hade på sig i skolan idag, någon vill berätta om sitt liv/något de brinner för, någon vill vara som Kissie eller Kenza och någon har inget bättre för sig.

Dagens bloggande samhälle är en salig blandning av allt detta, och vem som än startar en blogg idag försöker tappert passa in i ett fack och kanske bli lite känd. Dock ser jag nog inget hopp i mitt bloggande, eftersom de mest lästa bloggarna handlar om kläder, består av bilder och några rader på sönderhackad svenska. Vart försvann de gamla heliga textbloggarna? Jag menar, det finns ju bdb (eller dayviews, som det numera heter) och tumblr och hur många sådana sidor som helst! Vi skrivande och tänkande människor försvinner i horisonten bland vloggar, svartvita bilder på parkbänkar och oförklarligt rika blondiner vars enda nöje är sex, 7.000 euros handväskor och att sen blogga om det.

Dessutom verkar ingen ens orka läsa längre, än mindre skriva. "En bild säger mer än tusen ord"; visst kan dom det, men en blogg borde bestå av ord som beskriver sina känslor, tankar och syfte. Jag som textbloggare ska inte i slutet av inlägget behöva ursäkta mig för att det blev ett långt inlägg utan bilder.

Åldern på den som skriver gör också en stor skillnad; 14-16 åringar idag blir bara sämre och sämre på att uttrycka sig själv i ord, vem eller vad man ska skylla på vet jag inte. Jag har alltid varit bra på både stavning och skrivning, och genom bloggen känner jag att jag utnyttjar och utvecklar den kunskapen som för så många är svårt. En sån sak som att läsa böcker är något som dagens ungdom tycks ha glömt bort. I lågstadiet minns jag att vi flickor stod i kö i biblioteket och lånade Kitty-böcker varje dag efter skolan. Idag är det nog filmer och serier som har tagit överhanden, och jag ska inte bortförklara mig själv för jag har inte precis lyckats undvika det. Men ändå tycker jag att fler borde börja låna böcker och läsa, för jag tror inte jag känner någon annan som läst över 10 böcker för rolighetens skull.

Nåja, det jag ville ha sagt är att fler och fler glömmer bort hela syftet med bloggandet, och fler borde lära sig att använda språket så bra som möjligt. Själv är jag väl heller inte perfekt vad gäller skrivandet, men ordföljder och meningsuppbyggnad borde nog de flesta som tagit på sig att skriva blogg kunna vid det här laget. Och sms-förkortningar ska hållas till sms:en.



Tack för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar!